Fejlfinding for viderekomne

Til enhver bil hører der en manual. Den følger med den ny bil, når du køber den hos en forhandler, og hvis du køber en brugt bil, så sørg for, at manualen følger med. Manualen er bilproducentens ”brugsanvisning” til din bil – altså, hvordan den fungerer, en oversigt over bilens mange komponenter, en forklaring på de efterhånden mange lamper, der findes på instrumentpanelet, hvilken type motorolie, du skal bruge, den anbefalede dæktype og meget mere.

Manualen er vigtig, for at du kan lære din bil rigtigt at kende, men herudover findes der som regel også en guide til fejlfinding. Det kan være, at en bestemt advarselslampe i instrumentpanelet lyser – og så med en forklaring på problemet, og hvordan du eventuelt selv kan løse det. Måske er det bare en sikring, der er gået, og så kan du via manualen finde frem til bilens sikringsboks, fjerne den afbrændte sikring og erstatte den med en ny med de specifikationer, som manualen forskriver.

Eller en advarsel om for lavt væskeniveau – motorolie, bremsevæske eller kølervæske, og på nogle helt nye biler er der også en automatisk dæktrykskontrol. Det er alt sammen relativt nemt at finde ud af, men det er ikke alt, du kan klare selv.

Søg assistance på et værksted

Mange nyere bilers komponenter er integrerede, elektroniske kredsløb, som det kræver en mindre elektronikingeniør eksamen at gennemskue – og ikke mindst at kunne reparere. Disse komponenter er ofte indkapslede i lukkede bokse, som kræver både specialviden og specialværktøj at få åbnet. Så er der kun én vej – hen på værkstedet! Her findes specialuddannede mekanikere til bilens mekaniske dele såvel som til de elektroniske dele.

Men selv de kan få brug for hjælp. Og de kan så, via et diagnoseværktøj og en computer, finde frem til fejlen og udbedre den. Ofte står disse computere i direkte kontakt til den fabrik, som har produceret bilen, og hvor ellers kan man få de bedste informationer fra?