Det går rigtigt stærkt med udviklingen af ny teknologi i bilerne, og dette skyldes både den teknologiske udvikling, men det er også et vigtigt salgsargument i konkurrencen om bilisternes gunst i den benhårde bilbranche. Men der er ingen tvivl om, det med ny teknologi er muligt at forhindre mange ulykker i trafikken.

Der forskes meget i moderne sikkerhedsudstyr, og der kommer nye tiltag og produkter på markedet hvert eneste år, så politikerne har faktisk svært ved at følge med på området, da man jo skal tage stilling til typegodkendelse af de nye produkter, før de lovligt må anvendes i bilerne.

Allerede nu findes der biler på markedet, der selv kan bremse eller forhindre en ulykke samt automatisk ringe op til alarmcentralen. Både sikkerhedsorganisationen Euro NCAP og FDM er begejstrede for bilproducenternes initiativ til forbedringen af sikkerheden i bilerne, så de uddeler nu klistermærker med skiltning af, bilen har opnået Euro NCAPs nye sikkerhedsmærkning ’Euro NCAP Advanced’.

Man håber dermed, at bilisterne anvender denne skiltning i sine overvejelser, når de sammenligner biltyperne, således det er muligt at få flere til at købe biler med meget høje sikkerhedsstandarder. Der hersker ingen tvivl om, at bedre sikkerhedsudstyr i bilerne redder mange liv i trafikken.

10 typer sikkerhedsteknologi

Her kommer en oversigt over 10 moderne bilers sikkerhedspakker:

  • Audi Side Assistent
  • BMW Assist Advanced eCall
  • Citroën Localized Emergency Call
  • Honda Collision Mitigation Braking System (CMBS)
  • Mercedes-Benz PRE-SAFE og PRE-SAFE Brake
  • Opel Eye
  • Peugeot Connect SOS
  • Volkswagen Lane Assist samt App Connect
  • Volvo City Safety

I fremtiden vil vi især kunne se disse nye teknologier ved bilerne i trafikken:

  • Skiltegenkendelse
  • Automatiske nødbremsesystemer
  • Flere storskærme med integration af teknologierne herunder smartphones
  • Mere xenon- og LED-lys og mere intelligent af slagsen
    Flere hybridbiler

Eksempelvis leveres den nye Volvo XC90 med et nødbremsesystem som standard, der automatisk bremser bilen ned, hvis bilen møder forhindringer. Den nye Opel Corsa byder på muligheden for skiltegenkendelse, så måske vil man snart kombinere dette med et automatisk hastighedsregulerings system, så biler ikke kan køre hurtigere end den maksimalt tilladte hastighed i området.

Mercedes´ smarte joystick-løsning

Desværre er det de færreste danskere, der har råd til at købe biler med den livreddende teknologi, da staten ikke giver afgiftsfradrag på ret mange teknologier. Så selv de allernyeste biler på markedet bliver ikke solgt med den fulde sikkerhedspakke, fordi de færreste danskere har råd til at betale tre gange systemets reelle pris.

Et eksempel kan være et nyudviklet joystick, der sagtens kan erstatte rat og pedaler i en ny Mercedes Taxa-model. Joysticket kan beviseligt øge sikkerheden, men det overtræder reelt loven, der kræver alle biler er udstyret med rat. Joystick i biler er langt fra en vild fremtidsvision, idet man anvender den i Mercedes E-model, der skal ud og køre som taxa. Bilen opnår funktionen break-by-wire.

Når bilen fungerer normalt, er det bilen og ikke føreren, der bremser. Føreren afgiver blot et bremseønske, hvorefter bilen beregner bremsetrykket på de enkelte hjul og genererer det nødvendige bremsetryk, giver en række sikkerheds- og komfortfunktioner, og, hvis alt andet svigter, så kan bilen restituere et hydraulisk nødbremseanlæg.