suzuki-ems-auto

De fleste af os går rundt med en ide om, at det kun er de traditionelle bilmærker, der duer. Det resulterer i praksis i, at vi betaler langt mere for mærket, end godt er. Vi tænker ikke over, at det i andre dele af verden er helt andre bilmærker, der er populære. Man skal heller ikke være blind for, at de enkelte bilmærker og producenter hele tiden opkøbes, fusionerer og ændrer taktik. Eksempelvis var Skoda for blot et par årtier siden et bilmærke, man rynkede på næsen af, mens det i dag er både velanskrevet og yderst populært.

Billige benzinøkonomiske biler er fremtiden

Der er ingen tvivl om, at de små billige og benzinøkonomiske biler er fremtiden – eller måske endda nutiden. Store benzinslugere er i dag næsten usælgelige. Det danske afgiftssystem er selvfølgelig med til at præge udviklingen, fordi der kan være mange tusinde afgiftskroner sparet på årsplan, hvis man vælger en benzinøkonomisk bil. Men også benzinpriserne og den alminelige sunde fornuft er naturligvis med til at præge nutidens præferencer, der er mere pragmatiske end nogensinde.

Japanske biler – duer det?

Traditionelt har vi som europæere foretrukket europæiske produkter på alle planer, men verden flytter sig, hvad enten vi kan li’ det eller ej. En stor del af verdens produkter kommer i dag fra Østen, og der er ikke længere tale om ”Kina-kvalitet”. Hovedparten af alle former for højteknologi kommer i dag fra Asien, og egentlig kan det ikke overraske, eftersom hovedparten af jordens befolkning bor på dette kontinent.

Et eksempel er japanske Suzuki, der hvert år producerer svimlende 3 millioner moderne biler. Masseproduktion og et højt teknologisk stade gør, at disse biler er meget attraktive på alle områder, såvel pris- som ydelsesmæssigt. Det kan være ganske svært at argumentere for, hvorfor man skulle foretrække en europæisk produceret bil, når en japansk model kan fås til en brøkdel af prisen, uden at der savnes hverken motorkraft eller kvalitet. Det hænger i høj grad sammen med vanetænkning og fordomme, men eksperter spår, at dette kommer til at ændre sig drastisk i de kommende år, akkurat som så meget andet ændres radikalt i disse år.

Veludstyret bil til 90.000 kroner

Prisniveaet kan næsten virke surrealistisk, men prøv engang at se på www.suzuki.dk. En Suzuki Celerio kan i dag fås for under 90.000 kroner, og her er der ikke anvendt de samme tricks som mange andre bilmærker, hvor man i grundmodellen fjerner alle former for ekstraudstyr for at få prisen ned. Nej – der er faktisk både aircondition, CD-radio med Bluetooth og fjernbetjent centrallås med i prisen som standard – noget der ellers snildt havde kostet 10-20.000 kroner ekstra de fleste andre steder.

Det er ikke en stor bil, men dog med 5 døre og trods alt af en størrelse, der godt må have noget på krogen. Alligevel kører den hele 27,8 kilometer på literen og lander dermed i laveste ejerafgiftsklasse med bare 310 kroner halvårligt.

Skal der lidt mere kraft under motorhjælmen, er Swift et godt bud til blot 110.000 kroner. Den lille hidsigprop (i en lidt opgraderet model, forstås) har faktisk vundet 4 DM-titler i træk i rally, og det siger ikke så lidt. Se mere om rally-resultaterne på hjemmesiden, hvor du også kan se priser og specifikationer på de mange andre Suzuki-modeller.