5249787372_f28cc7b402_b_Audi-Q7

Den populære store luksus SUV Audi Q7 har bilisterne kunnet køre i siden 2005, og da der kræves en stor motor til denne type bil, så har den tidligere ikke kunnet klare sig konkurrencemæssigt i forhold til brændstoføkonomi og CO2 udledning. Men, nu introducerer Audi ny teknologi i de kommende modeller, da bilen kommer som plug-in-hybrid med en meget økonomisk el-motor. Hvis man er vild med denne type bil, så kan man endda finde en brugt Audi Q7 på Audis hjemmeside, hvor visse modeller er nøje gennemtjekkede og har fået det attraktive betegnelse AAP, der står for Audi Approved Plus.

Audi Approved Plus

AAP er Audis garanti til en brugtbilkøber om, at man godt nok køber en brugt Audi Q7, men man får trods alt bilen til en markant nedsat pris, men ellers er bilen at betragte som en helt ny bil med samme egenskaber og garanti. Når man køber en brugt Audi Q7 med AAP, så får man dels 2 års fuld garanti på bilen, men man får desuden med i købet en 2 års serviceaftale, der løber i 2 år, eller til bilen har kørt i alt 40.000 km. Dermed er man nemlig garanteret mod uventede udgifter på bilen i denne garantiperiode, således Audi vil dække alle omkostninger, såfremt bilen mod forventning alligevel skulle have udskiftet nogle dele, og det er uanset, om der er tale om motor, gearkasse, differentiale og andre avancerede dele på bilen. Denne udvidede tryghed får mange til at overveje en brugt bil, da bilen jo er i perfekt stand men blot lettere tilkørt.

Den nye teknologi i Audi A7

I forvejen er Audi A7 en stor luksus bil, der giver køreglæde og komfort, og fremover kan man desuden køre på grøn klimavenlig energi i forbindelse med de nye modeller, der kommer med den ekstremt økonomiske el-motor monteret. Normalt kommer A7 med en benzin- eller en kraftig dieselmotor, der kan give bilen ægte firehjulstræk.

Brændstof økonomien har været på 13-18 km pr. liter, hvilket ikke er absolut revolutionerende men stadig rimeligt i forhold til motorydelsen. Hos den store V6-motor i Audi Q7 bidrager den nye elmotor til et forbrug, som ligger langt under en klassisk mikrobil på grund af bilens effektive litium-ion-batteri, der kan oplades fra en stikdåse. Batteriet kan lagre 17,3 kWh, så det er muligt at køre op til 56 km på strømmen, hvilket er dækkende for hovedparten af bilisterne.

Bilen kører over 50 km/l, som blot udleder 50 gram CO2 pr. kilometer, hvilket er et meget imponerende tal, som ikke mange biler kan konkurrere mod.

Billede: omnisee